Waarom val ik niet af? 0

Waarom val ik niet af?

Soms kan het zo zijn dat het afvallen niet lukt. Dit is natuurlijk ontzettend frustrerend en dit kan verschillende oorzaken hebben. In dit artikel bekijken we waarom het afvallen soms moeizaam gaat.

Oorzaak 1: je eet nog te veel

Als we meer calorieën eten dan we verbranden dan komen we niet aan. Eten we precies wat we nodig hebben dan blijft ons gewicht stabiel. Misschien ben je minder calorieën gaan eten maar zijn dit nog steeds teveel calorieën om af te kunnen vallen. Als je wilt gaan afvallen is het daarom een goed uitgangspunt om eerst te berekenen hoeveel calorieën per dag je nodig hebt. Dit is namelijk voor iedereen verschillend en misschien volg je wel een dieet wat teveel calorieën voor jou bevat.

De hoeveelheid calorieën die je nodig hebt hangt af van schillende factoren, deze zijn: je geslacht, je lengte, je gewicht, je leeftijd en de mate waarin je actief bent (beroep en sport). Als je hebt uitgerekend hoeveel calorieën je dagelijks verbrand dan weet je hoeveel je maximaal mag eten om niet aan te komen. Door hier minimaal 200kcal onder te gaan zitten zorg je ervoor dat je af valt. Wil je snel afvallen dan kan je hier 500 kcal onder gaan zitten met een maximum van 700 kcal omdat je anders je gezondheid op het spel gaat zetten.

Oorzaak 2: je wint aan spiermassa

Veel mensen gaan sporten als ze af willen vallen. Met name de sportschool is hiervoor populair. Door het sporten ga je aan spiermassa winnen. Het kan dus zijn dat de weegschaal nauwelijks minder aangeeft terwijl je weldegelijk al kilo’s vet kwijt bent. Wil je weten of je vet verloren hebt dan kan je dit monitoren door regelmatig je vetpercentage op te (laten) meten. De meeste sportscholen hebben een huidplooimeter waarmee je het vetpercentage nauwkeurig kunt bepalen. Er bestaan ook speciale weegschalen die met behulp van kleine stroompjes je vetmassa en spiermassa kunnen meten.

Oorzaak 3: je eet verborgen suikers

Fabrikanten doen hun best om suikers in hun producten te verbergen. Ze gebruiken voor dit doel allerlei suiker schuilnamen. Zo is alles wat eindigt op stroop, -ose of siroop vormen van suiker. Het ingrediënt wat het meest gebruikt wordt, moet bij de ingrediënten helemaal vooraan staan. Indien dit suiker betreft dan gebruiken fabrikanten verschillende soorten suiker zodat suiker niet als eerste ingrediënt op de verpakking staat. Je doet er daarom goed aan om productetiketten goed te lezen.

Suikers zijn zo slecht voor je als je wilt afvallen omdat ze je hormoonhuishouding negatief beïnvloeden. Dit heeft te maken met het hormoon insuline. Insuline wordt aangemaakt zodra je bloedsuikergehalte stijgt. Dit hormoon is metabool, dit wil zeggen dat het zorgt voor de opslag van vet. Als je wilt afvallen is het daarom noodzakelijk dat de insulinewaarden laag gehouden worden. Dit doe je door weinig suiker en geraffineerde koolhydraten te eten.

eet verborgen suikers

 

Oorzaak 4: stress

Stress doet rare dingen met je hormonen. En dat zijn helaas de dingen waardoor het afvallen moeilijker wordt. Het heeft te maken met het stress hormoon cortisol. Je lichaam maakt dit aan als reactie op stress. Als de stress tijdelijk is dan is dit niet erg. Denk aan stress voor een examen bijvoorbeeld. Zodra het examen achter de rug is verdwijnt de stress weer en raken de hormonen weer in balans.

Het wordt een probleem als je chronisch stress hebt of vaak stress ervaart. Bijvoorbeeld door een drukke baan in combinatie met een druk gezinsleven. De cortisol waarden zijn dan chronisch hoog. Het hormoon cortisol doet dan nare dingen die ongunstig zijn als je overtollige kilo’s kwijt wil. Cortisol zorgt ervoor dat je meer trek krijgt, met name trek in zoete of hartige dingen. Hierdoor ga je meer snacken. Cortisol zorgt ook voor de opslag van vet in de buikstreek. En het vertraagd het signaal van de maag naar de hersenen dat je genoeg gegeten hebt.

Lukt het afvallen niet en je hebt vaak stress? Goede kans dat stress de oorzaak is. Wil je afvallen dan kan je het beste het probleem bij de oorzaak aanpakken. Je zult moeten zorgen voor ontspanning en ontlading van de stress. Sport kan hierbij nuttig zijn. Waar veel mensen ook baat bij hebben is mindfulness, meditatie of yoga.

Oorzaak 5: onvoldoende slaap

Ook deze oorzaak heeft te maken met het hormoon cortisol. Als je tekort slaapt dan is dat een stressfactor voor je lichaam. Je lichaam gaat dan cortisol aanmaken. Nu is het niet erg als je eens een kort nachtje hebt, maar als je er een gewoonte van maakt om maar 5 of 6 uur per nacht te slapen dan wordt dat wel een issue. Wil je afvallen dan zal je moeten zorgen voor voldoende nachtrust. Dit is 7 tot 8 uur slaap per nacht. Langer dan 9 uur per nacht slapen is ook weer niet goed voor je hormoonhuishouding overigens.

Oorzaak 6: je bent bang voor vet eten

Soms wordt nog gedacht dat je vetarm moet eten om af te vallen. Dit is echter al lang achterhaald. Het zijn juiste de koolhydraatarme dieetvormen die het meest effectief zijn gebleken. Als je vetarm eet dan raakt je lichaam eigenlijk nooit verzadigd. Hierdoor eet je snel te veel en is het dieet moeilijk vol te houden. Om af te vallen is het daarom goed om meer vet te eten. Je raakt dan verzadigd waardoor je minder snel tussendoortjes gaat eten. Het is wel zaak om voor voedingsmiddelen te kiezen die je de gezonde onverzadigde vetzuren geven. Deze zitten in noten, avocado’s, zaden, pitten, eieren en vette vissoorten.

Het beste vervang je koolhydraatrijke voedingsmiddelen voor vetrijke. Koolhydraten hebben een hoge dooreetfactor en geven nauwelijks verzadiging. Een ander nadeel van koolhydraten is dat ze je bloedsuiker verhogen wat zorgt voor een verhoogde aanmaak van insuline. Om af te vallen zal je de insuline juist zo laag mogelijk moeten houden.

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *