artrose

De meest voorkomende gewrichtsaandoening: artrose

Heb je last van stijfheid en pijn in bepaalde gewrichten? Dan zou het kunnen zijn dat je last hebt van artrose. Artrose voel je vooral in de eerste 10 minuten na het opstaan, maar na even bewegen vermindert de pijn en stijfheid wel. Artrose is de meest voorkomende gewrichtsaandoening in ons land, maar wat is artrose precies?

Wat is artrose?

In ieder gewricht zit een laagje kraakbeen. Door dit laagje kunnen jouw botten soepel over elkaar bewegen. Echter is bij artrose dit laagje kraakbeen zo ver versleten, dat de oppervlakte niet meer glad is en de botten niet meer soepel bewegen. Hierdoor ontstaat pijn, stijfheid en een ontsteking in het gewricht. De oorzaak van artrose is niet exact bekend. We weten we dat artrose vaak voorkomt bij ouderen, bij mensen met overgewicht en bij mensen die een beroep uitoefenen waar de gewrichten sterk worden belast.

In welke gewrichten komt artrose voor?

Artrose kan voorkomen in verschillende gewrichten in het lichaam. Het komt vooral voor in de heupen, de knieën en in de hand. Dit komt doordat het de gewrichten zijn die we het meest gebruiken.

De knie is het grootste en meest complexe gewricht in het menselijk lichaam. Het is een scharniergewricht die ook nog voor een deel kan schuiven en draaien. Tijdens het bewegen oefen je dus ook veel kracht uit op dit gewicht. Dit kan uiteindelijk voor slijtage, en uiteindelijk artrose in de knie, zorgen. Je kan het slijtageproces niet terugdraaien nadat het gebeurd is. Wel kan je het overige kraakbeen gezond houden door dagelijks genoeg te bewegen. Dit hoeft niet intensief te zijn: dagelijks een half uur wandelen of fietsen kan al genoeg zijn.

artrose in de knie

Naast de knie zien we ook vaak dat artrose in de hand ontstaat. Bijna iedereen van 55 jaar of ouder heeft artrose in de hand of pols, maar lang niet iedereen merkt iets van het slijtageproces. De slijtage van het kraakbeen in de hand is dus ook een natuurlijk proces, maar kan ook worden veroorzaakt door langdurige overbelasting van handgewrichten.

Wat te doen bij artrose?

Om te beginnen is het belangrijk dat je bij gewrichtsklachten direct actie onderneemt. Wanneer je te laat besluit er iets aan te doen kan het al te laat zijn en heb je de rest van je leven last van gewrichtsklachten. Het is belangrijk om overgewicht tegen te gaan zodat je gewrichten minder druk op zich krijgen. Blijven bewegen is ook wanneer je al last hebt van artrose een must. Verder kan je ontstekingsremmers nemen om de ontsteking in het gewricht tegen te gaan. Veel ontstekingsremmers hebben bijwerkingen waar je niet blij van wordt, zoals maag- en darmklachten. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook natuurlijke ingrediënten die je kunnen helpen. Het blijkt dat vloeibare groenlipmossel, curcumine en zwarte bes-blad namelijk even goed helpen tegen de ontsteking en dat ze jou kunnen helpen om je gewrichten weer soepeler en met minder pijn te laten bewegen. Het grote voordeel van deze natuurlijke ontstekingsremmers is dat er geen bijwerkingen bekend zijn en dat ze samen met bloedverdunners ingenomen kunnen worden.

Wat is Braziliaans Jiu Jitsu?

Wat is Braziliaans Jiu Jitsu?

Heb jij al eens eerder gehoord van braziliaans jiu jitsu? Nee? Dan ben je zeker niet de enige! Alhoewel de sport langere tijd redelijk onbekend was in Nederland, is dat de afgelopen jaren wel veranderd. Steeds vaker zetten vrouwen zich in om deze sport te volgen. Maar wat houdt het precies in? Waar is het goed voor? En belangrijker nog: wat leer je er? Dat lees je in dit artikel!

Braziliaans Jiu Jitsu, ook wel als Jiu-Jitsu of Ju Jutsu geschreven, is een actieve zelfverdedigingsvorm. Hierbij worden soepele en bijna kunstige bewegingen gebruikt ter zelfverdediging. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar dit zelfverdedigingssysteem wordt door heel veel officiële instanties gebruikt. Zo zijn veel politieagenten en mensen in de defensie getraind volgens de principes van jiu jitsu. Dat is zeker niet zonder reden, want het is een zeer effectieve vorm van zelfverdediging waarbij je de ander vrijwel nooit ernstig verwondt. Bij sommige vormen van dit zelfverdedigingssysteem wordt er ook uitgegaan van het uitschakelen van de tegenstander, maar als amateur zal je dit niet snel leren. Dit is eerder geschikt voor mensen in een professioneel beroep waarbij zelfverdediging van pas komt.

Welke technieken leer je?

Maar wat leer je nu precies bij Braziliaans Jiu Jitsu? We zijn er nu inderdaad over uit dat je leert hoe je jezelf kunt verdedigen. Maar welke technieken worden hiervoor gebruikt?

Het is niet eenvoudig om uit te leggen wat Jiu Jitsu precies inhoudt. Dit komt voornamelijk doordat er zoveel verschillende technieken gebruikt worden. Simpel gezegd kunnen we stellen dat het een combinatie van Aikido-technieken, Judo en karate bevat. Dit maakt Jiu Jitsu tevens enorm veelzijdig, want de combinatiemogelijkheden zijn eindeloos en de sporters leren iedere keer weer iets nieuws.

Voor alle doelgroepen

Het grootste voordeel van Braziliaans Jiu Jitsu is dat het voor alle mogelijke doelgroepen geschikt is. Doordat er van enorm veel verschillende technieken gebruik gemaakt wordt, is iedere doelgroep gewenst. Of je nu man, vrouw, jong of oud bent… dat maakt dan helemaal niks uit.

Bovendien draagt Braziliaans Jiu Jitsu bij aan een grotere mate van zelfvertrouwen. Vrouwen hebben het gevoel dat zij zich beter kunnen verweren tijdens noodsituaties en weten bovendien ook wat ze moeten doen als iemand ze uitschakelt. Hierdoor ga je met veel meer gemak de straat op en voel je je lekkerder in je vel. Daarnaast verraad het aantal youtube views op Jiu Jitsu filmpjes al hoe populair deze sport is. Het is dan ook nog eens heel goed om wat extra sociale contacten te sluiten!

Ook voor kinderen kan Jiu Jitsu een geschikte sport zijn. Zeker voor kinderen die te kampen hebben met verlegenheid of het moeilijk vinden om voor zichzelf op te komen. Zij leren meer weerbaar te worden, waardoor ze minder snel het slachtoffer van pesterijen zullen worden. Ook voor kinderen met een agressieprobleem kan een dergelijke sport van pas komen. Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar op een zelfverdedigingssport leren ze meer respect voor een ander te hebben en hoe ze zichzelf kunnen verweren zonder de ander direct uit te schakelen. Wanneer zij over de mogelijkheid beschikken om hun energie de vrije loop te laten, zullen ouders al snel merken dat ze rustiger in huis en op school zijn. Hierdoor zal het agressieprobleem ook direct een stuk minder worden.

Dakkapel renovatie, hoe begin je eraan

Dakkapel renovatie, hoe begin je eraan?

Is jouw dakkapel aan vervanging toe? Misschien heb je een hevige storm gehad? Of is je dakkapel om andere redenen toe aan vervanging? Dan ben je vast aan het nadenken hoe je dit het beste kunt aanpakken. Gelukkig ben je hier op het goede adres. Want wij geven je een aantal tips hoe je het beste je dakkapel kunt laten plaatsen.

Wat kost het ongeveer?

De kosten van je dakkapel zijn natuurlijk per situatie verschillend. Over het algemeen kun je de kosten verdelen in drie categorieën: arbeid, materialen en het verwijderen van de oude dakkapel. Echter kun je het beste een aannemer kiezen die het gehele kostenplaatje op zich neemt. Zo heb je maar met een partij te maken en hoef je jezelf verder nergens druk om te maken. Over het algemeen geldt het dat hoe complexer je dakkapel in elkaar zit, hoe duurder het zal zijn om te plaatsen.

dakkapel renovatie wat kost het

Weet waar je aan toe bent

Iedereen wilt natuurlijk geld besparen bij een dakkapel renovatie, indien dit mogelijk is. Echter is het niet altijd slim om de goedkoopste aanbieder te kiezen. Een leverancier met kwaliteitsproducten en service vraagt in veel gevallen meer dan de minder kwalitatieve bedrijven. Staar je dus niet blind op de kosten van een bedrijf en kijk eerder naar de kwaliteit.

dakkapel renovatie

Doe voldoende onderzoek

Doe vooraf voldoende onderzoek naar de aannemers in je buurt. Ga niet gelijk met het eerste bedrijf in zee. Je kunt altijd meerdere vrijblijvende offertes aanvragen. Let erop dat de kosten niet altijd het belangrijkste zijn. De deskundigheid van een bedrijf is belangrijker. Zo kunnen specialisten je mogelijk ook tips geven over welke dakkapel het beste bij je past. Het inschakelen van een duurder bedrijf levert je vaak op de lange termijn meer op dan een goedkoper bedrijf, omdat de kwaliteit in dit laatste geval vaak ook slechter is.

Doe navraag bij je verzekeraar

Bij sommige schade zoals een hevige storm, kun je geld terugkrijgen van je verzekering. Doe dus altijd navraag hiervoor. Niet geschoten is altijd mis! In sommige gevallen kun je een gedeelte of misschien wel alle kosten dekken.

Zoals je ziet is het niet altijd slim om een goedkope aanbieder te kiezen. Ga eerder voor kwaliteit, zodat je op de lange termijn goedkoper uit bent.

gezonde milkshakes

Gezonde milkshake maken

Wat is er nou lekkerder dan een milkshake? Zeker op een warme dag gaat er niets boven een heerlijke koele milkshake. Een nadeel van milkshakes is alleen dat ze nou niet bepaald gezond zijn. En dan hebben we het over de milkshakes die je kunt halen bij de fastfood restaurants of bij het cafetaria bij je in de buurt. Bij het bereiden van milkshakes wordt gebruik gemaakt van ijs die het liefst zo romig mogelijk is. IJs wat romig is, is hoog in verzadigde vetzuren. Maar dat is nog niet het ergste. Dit ijs zal vooral rijk aan toegevoegde suikers zijn. En alsof dat nog niet erg genoeg is wordt er vaak ook nog een suikerrijke siroop gebruikt om jou milkshake een smaakje te geven. Wil je er graag een gezonde leefstijl op na houden dan kan je dan ook beter maar niet te vaak toegeven aan de verleiding van een milkshake. Tenzij je gebruik maakt van gezonde milkshake recepten om zelf je verantwoorde milkshakes te maken natuurlijk.

In dit artikel zullen we bespreken hoe een gezonde milkshake gemaakt kan worden zodat je zonder schuldgevoel kunt genieten van deze heerlijke koele traktatie.

Gezonde milkshake maken

De gezonde milkshake

Een milkshake hoort natuurlijk koel te zijn. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van ijs. Dit zorgt voor een lekker romige textuur. Een milkshake moet je dan ook snel opdrinken, als je deze lang laat staan dan smelt het ijs en krijg je een waterig en zoet melkdrankje. Niet echt de bedoeling.

Om zelf een gezonde milkshake te maken heb je een keukenmachine nodig die je ingrediënten tot een mooi glad geheel kan mixen. Dit kan bijvoorbeeld een blender zijn. Het is belangrijk dat je blender krachtig genoeg is om de ingrediënten goed fijn te malen en te mengen tot een mooi glad geheel. Het is natuurlijk niet fijn als je rietje verstopt raakt met allerlei klontjes. Een goede milkshake is dik en romig maar niet zo dik dat deze niet meer door een rietje te drinken is.

Heb je geen blender en je wilt gaan experimenteren met zelf gemaakte milkshakes dan zou je het kunnen proberen met een staafmixer. Dit is echter niet ideaal, maar kan volstaan om het mee te gaan proberen.

Willen we een gezonde milkshake maken dan is het belangrijk om weg te blijven bij de toegevoegde suikers en te veel verzadigd vet.

In plaats van bolletjes ijs kan je gebruik maken van ingevroren banaan bij het maken van de gezonde milkshake. Je kunt banaan in partjes snijden en deze minimaal 4 uur in de vriezer leggen. Banaan is zoet dankzij natuurlijke suikers en het geeft een mooie romige textuur aan de milkshake. Als vloeistof kan je gewone melk gebruiken maar als je minder vet in je milkshake wilt dan kan je ook prima gebruik maken van een plantaardige melkvervanger.

Voor het maken van een vanille milkshake kan je gebruik maken van een paar druppeltjes vanille extract. Dit kan je gewoon kopen in de supermarkt op de afdeling met de bak spullen.

Voor een gezonde chocolade milkshake maak je gebruik van rauwe cacaopoeder. Rauwe cacaopoeder bevat extreem veel antioxidanten, meer dan welk ander voedingsmiddel dan ook. De antioxidanten zijn bewaard gebleven omdat de cacaopoeder niet is verhit. Normaal gesproken zou een groot deel van de antioxidanten bij de bereiding van chocolade verloren gaan door verhitting.

Wil je een aardbeien milkshake dan maak je natuurlijk het beste gewoon gebruik van verse aardbeien. Deze zijn van nature zoet dankzij de fruitsuikers en aardbeien zijn bijzonder rijk aan vitamine C.

Je kunt ook kokosmelk invriezen om als basis te gebruiken voor je gezonde milkshake. Dit is suikervrij maar bevat wel verzadigde vetzuren. Het mooie van kokos is, is dat het verzadigd vet bevat die juist gezond zijn. Het type vetzuren in kokos betreffen middel lange keten vetzuren. Dit type vetzuren worden direct door de lever omgezet in energie en niet opgeslagen in de vorm van lichaamsvet. Dit is ook de reden waarom kokosvet gezond is terwijl het verzadigd vet bevat.

Verder kan je natuurlijk ook een plantaardige melk invriezen om te gebruiken als basis voor je milkshake. Als je een beetje gaat zoeken in het vriesvak van je supermarkt dan zal je daar ook enkele soorten ijs aantreffen die redelijk gezond te noemen zijn. Dit zijn dan soorten ijs die plantaardig zijn of gemaakt zijn met zoetstoffen in plaats van grote hoeveelheden suiker. Deze soorten ijs (we willen hier geen merken noemen) lenen zich goed als basis voor een gezonde milkshake.

Verder kan je heel creatief zijn met het maken van je milkshake. Zolang je maar gezonde ingrediënten gebruikt en je milkshake lekker is, is het goed. We zullen je hier nog een aantal ideeën geven ter inspiratie. Je kunt pindakaas gebruiken als je een milkshake die eiwitten bevat en mineralen. Zeker voor sporters kan de toevoeging van een eetlepel pindakaas uitkomst bieden voor het herstel na een training.

Je kunt stukjes fruit invriezen om in je milkshake te gebruiken. Ook kan je in de supermarkt stukjes ingevroren fruit kopen. Dit is zeker handig omdat je dan altijd fruit binnen handbereik hebt voor het geval je behoefte krijgt aan zo’n heerlijk koele milkshake. Geschikte fruitsoorten voor in je gezonde milkshake zijn perzik, ananas, mango, banaan, blauwe bessen (erg gezond) en bramen.

Mocht je je milkshakes wat zoeter willen maken zonder suiker te gebruiken dan kan je dit het beste doen door er stevia aan toe te voegen. Stevia is een natuurlijke zoetstof die geen nadelige effecten op de gezondheid heeft.

Duurzame yoga, hoe werkt het precies?

Niemand gaat natuurlijk op yoga voor de kledij die hierbij gedragen wordt. Je doet yoga om veel andere redenen. Echter kan het nooit kwaad om duurzame en ecologische yogakleding aan te schaffen. Dit soort yogakleding is namelijk duurzaam en op een eerlijke manier geproduceerd. En dit zou vandaag de dag eigenlijk ieder kledingstuk moeten zijn. Ben je benieuwd welke duurzame en ecologische yoga kleding je zoal aan kunt schaffen? Lees dan snel verder!

Maar eerst, wat is duurzame kleding eigenlijk?

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijkere discussie. En vooral in de kledingindustrie wordt het steeds belangrijker. De belangrijkste reden hiervan is dat veel mensen zeggen dat de kledingindustrie een van de meest vervuilende industrieën is. En omdat iedereen kleding moet dragen, kan iedereen de keuze maken om duurzame kleding te kopen.

Doordat producenten de toenemende vraag van nieuwe kleding steeds weer bijhoudt met nieuwe kleding, wordt er veel kleding niet duurzaam gedragen. Mensen dragen kleding niet zoveel meer als vroeger en kopen al snel iets nieuws wanneer ze iets leuks tegenkomen. Ook de prijzen zijn vrij laag waardoor het zeer betaalbaar is geworden om regelmatig nieuwe kleding te kopen. Dit is natuurlijk niet bepaald duurzaam en goed voor het milieu.

Gelukkig zijn er tegenwoordig veel merken die zich richten op milieuvriendelijkheid en ecologische producten. Ook in de yoga zijn er merken zich onder andere hierop richten. Een mooi voorbeeld hiervan is Urban Goddess. Hier koop je jouw yoga legging die milieuvriendelijk en ecologisch is gemaakt.

Yoga Legging

Urban Goddess

Bedenker en oprichter van Urban Goddess is Marlene Smits. Marlene Smits heeft journalistiek en mode gestudeerd en is yoga docente en daardoor uitgelezen om zo’n merk op te richten. De ervaringen die ze heeft als yoga docente neemt ze mee in het ontwerpen van de kleding. Zo zorgt ze ervoor dat je yoga legging als gegoten zit en je zeer comfortabel je oefeningen uit kunt voeren. De kleding zit niet alleen lekker, maar is ook eerlijk en met oog op de natuur gemaakt. Ook ziet het er natuurlijk erg mooi uit en is het zeer betaalbaar. Je kunt de kleding van Urban Goddess natuurlijk ook buiten het yoga dragen.

Maar wat is nu eigenlijk eerlijk?

Zoals we net aangaven is de kleding van Urban Goddess eerlijk gemaakt. Maar wat bedoelen ze hier nu precies mee? Eerlijke productie is een van de belangrijkste aspecten waar Urban Goddess rekening mee houdt. Zo bezoeken ze de fabrieken waar de kleding wordt gemaakt om zo te zien wat de werkomstandigheden zijn. Om er extra zeker van te zijn beschikt de kleding over een keurmerk waardoor slechte arbeidsomstandigheden en kinderarbeid wordt uitgesloten.

Milieuvriendelijkheid

Ook milieuvriendelijkheid staat hoog in het vaandel bij Urban Goddess. Zo vinden ze het belangrijk dat de kleding na het dragen ervan een langere levensduur heeft dan de afvalbak. Zo kun je jouw Urban Goddess kleding terugsturen naar het bedrijf en zorgen zij ervoor dat het gerecycled wordt. Wanneer de kleding nog in goede staat is wordt het naar het Leger des Heils verzonden. In beide gevallen krijg je 20% korting bij eventuele volgende bestelling.